Het kan in de zomervakantie moeilijk zijn om je kinderen gezond te laten eten. Er liggen allerlei verleidingen op de loer en je ritme is anders dan je gewend bent. Toch kan het belangrijk zijn om gezond te eten met kinderen tijdens de vakantie. Al is het maar om het allemaal een stuk gezelliger te houden. Met deze tips weet je zeker dat het lukt om gezond te eten. 

Hou een vast eetritme aan

Het is tijdens de vakantie heel verleidelijk om een ander eetritme aan te nemen. Maar hou juist het ritme vast zoals in de schoolweken. Dus denk aan ontbijt, lunch en avondeten, met daarbij 2 of 3 tussendoortjes. Door regelmatig te eten, voorkom je het gejengel om de lekkere trek.

Doseer de porties op de barbecue

Leg voor de kinderen kleinere porties op de barbecue. Koop bijvoorbeeld de minivarianten van vlees of maak van een hamburger twee kleine burgers. Aan twee mini-varianten (van ongeveer 50 gram) hebben kinderen echt genoeg. En met snackgroente en fruit (denk hierbij aan watermeloen of aardbeien) aan leuke prikkers hebben kinderen een zomerse en gezonde snack om van te smullen tijdens de barbecue.

Lees ook: Veilig barbecueën met kinderen

Met een plan het pretpark in

In de pretparken vliegen de ongezonde verleidingen jou en de kinderen om de oren. Daarom is het handig van te voren een plan te bedenken. Neem je iets gezonds mee vanuit huis, denk hierbij aan water, fruit en een gezonde lunch, of kies je er juist van om te genieten van een lekkere lunch daar? Als je een plan hebt, da ben je veel weerbaarder voor eventuele verleidingen.

Lekkere zomerdrankjes

Met het warme weer zijn dorstlessers erg belangrijk. Maar in veel drankjes zitten (verborgen) suikers. Vul daarom zelf een mooie kan met water, fruit en kruiden. Bijvoorbeeld aardbei, komkommer en basilicum. Het ziet er niet alleen leuk uit, het is ook lekker en scheelt een hoop suiker.

Lees ook: Recepten voor fruitwater

Geef zelf het goede voorbeeld

Heb je zelf de neiging om meer te snoepen tijdens de vakantie? Dan is de kans groot dat je kind dat ook wil. Kies tussendoor daarom vaker voor een gezonde snack, zoals ongezouten noten, groente of fruit en drink er vooral water bij. Zo snoept je kind verantwoord mee. Tussendoor liever een ijsje? Ee waterijsje is een prima portie voor een kind. Kies je voor roomijs, dan is één bolletje meer dan voldoende.

Boeken over gezond eten in de zomer

Wegwijs in de voedingsjungle

In Wegwijs in de voedingsjungle nemen Michelle van Roost en Manon van Eijsden vragen (en zorgen!) van ouders weg rondom voeding voor kinderen. Wat is gezonde voeding voor je kind? De praktische overzichten en tips, adviezen op wetenschappelijke basis en de makkelijke (en lekkere) recepten zullen je al snel wegwijs maken in de voedingsjungle. Dit boek helpt ouders en verzorgers bij het maken van gezonde keuzes voor hun kinderen van 0 tot 9 jaar.

Je koopt het boek hier.

 

 

 

Voedzaam & Snel Gezonde Weekmenu’s

Het nieuwe boek van Jennifer & Sven Voedzaam & Snel Gezonde weekmenu’s bevat meer dan 80 lekkere, simpele en snelle recepten. Hét gemakkelijkste antwoord op: wat eten we vanavond?
Veel mensen worstelen dagelijks met de vraag: wat moeten we nou weer eten? Met dit overzichtelijke boek van Jennifer & Sven, oprichters van het populaire platform Voedzaam & Snel, is het plannen van de maaltijden voortaan een fluitje van een cent. Het boek bevat 12 snelle gezonde weekmenu’s voor door de week, extra inspiratie voor het weekend en een boodschappen- en koelkastlijst met calorieëntabel.

Je koopt het boek hier.

 

Chickslovefood het kidsproof kookboek

Kidsproof is een boek van jonge moeders voor jonge ouders: recepten met maximaal zes ingrediënten, die voedzaam en vers zijn, toegespitst op kinderen. Ouders die voor hun kind willen koken komen met Kidsproof volledig aan hun trekken. Het boek bevat heerlijke recepten voor ontbijt, lunch, diner, snacks en zoetigheden. Het concept: hoe kook je snel, gezond en gevarieerd, zonder dat je twee keer moet koken: eerst voor je kids en daarna voor jezelf? Met dezelfde ingrediënten en enkele aanpassingen eet iedereen mee. Voor alle drukbezette ouders die lekker en gezond willen eten, maar bij wie het eten wel snel klaar moet zijn.

Koop het boek hier.

 

 

Hoe zorg jij dat je gezond eet tijdens de zomervakantie? 

Gezond eten met kinderen tijdens de vakantie valt niet altijd mee, maar is voor de sfeer (en de kilo's) vaak wel beter om te doen. Met deze tips lukt het!

Show Full Content

About Author View Posts

Joyce

Hoi! Ik ben Joyce (32), schrijfster én oprichtster van MamaKletst.nl. Moeder van twee jongens, Luuk (6) en Maik (4). Samen met mijn vriend en mijn 2 kinderen woon ik in het mooie Amersfoort. Naast mijn blog werk ik op een BSO en volg ik een studie tot pedagogisch medewerker. Daardoor weet ik veel over het reilen en zeilen in moederland, waar ik weer goed over kan schrijven op MamaKletst!

Previous Hoe Smart Home me helpt een geruste moeder te zijn
Next Vlog #6 – Weekend Pinkpop, slapen in een hotel en naar de Efteling

Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

NEXT STORY

Close

Zorgverzekering in 2019; de belangrijkste wijzingen

11 oktober 2018
Close

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring mogelijk. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten