Terwijl er buiten al massaal vuurwerk wordt afgestoken, besluit ik te gaan zitten voor het jaaroverzicht 2013. Of het nou hoort of niet, op oudjaarsdag kijk ik altijd terug op de gebeurtenissen van het afgelopen jaar, om vervolgens om 12 uur ’s nachts met een traan over mijn wang het nieuwe jaar in te stappen. Omdat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen, heb ik besloten de vragen van het eindejaarsblogje van Mrs T. over te nemen. Mijn 2013 in vogelvlucht.

Wat heb je in 2013 gedaan dat je nog nooit eerder had gedaan?

Ik ben een heel jaar lang niet in loondienst geweest. Ik trok volledig mijn eigen plan, maakte fouten, gooide mezelf in het diepe en krabbelde weer omhoog. Mijn webwinkel kwam online en ik zei ‘nee’ tegen sommige fotoshoot aanvragen. Dat lijkt allemaal zo klein, maar na jarenlang diep ongelukkig geweest te zijn tijdens het werken voor een baas, is dit een hele grote stap geweest. En ik heb nou niet het idee dat ik er slechter van ben geworden. Integendeel.

Ook hebben wij een hond in huis genomen. Vroegah, toen ik nog thuis woonde hadden we ook een hond, maar ik was 7 toen hij bij ons kwam wonen en ik heb dus van het opvoeden geen besef gehad. Nu hebben we toch echt zelf een Rottweiler opgevoed. Wat was en is dat geweldig om te doen!

Welke landen heb je bezocht?

Omdat Akira bij ons is komen wonen besloten wij dit jaar niet op vakantie te gaan. Ik ben dus al een jaar lang het land niet uit geweest. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant hebben we in ons eigen landje zo ontzettend genoten van elkaar en onze beestjes.

Wat zijn je favoriete momenten van 2013?

Het eerste moment dat Akira bij ons thuis kwam. Het behalen van mijn MBO diploma, na 9 jaar schoolloos geweest te zijn. Onze positieve zwangerschapstest. Die eerste echo waarbij we een kloppend hartje zagen. Het inlichten van onze familie & vrienden over de zwangerschap. Te horen krijgen wat het geslacht van onze kleine uk is. Alle daaropvolgende echo’s. Te horen krijgen dat ik en onze zoon gezond zijn. Elkaar het ja-woord geven. De laatste kerst met ons tweetjes. Wauw, wat zijn dit veel mooie momenten!

Wat is je grootste prestatie van het afgelopen jaar?

Voor mij is dit toch het om hulp vragen, waar ik eigenlijk helemaal niet goed in ben. Mijn zwangerschap gaat niet zonder slag of stoot. Ik ben 22 weken misselijk geweest, tot overgeven aan toe, ik kan ontzettend moeilijk naar het toilet, waardoor ik al 26 weken lang met mega buikkramen te kampen heb en dan krijg ik als klap op de vuurpijl ook nog last van een enorme bekkeninstabiliteit. Het valt niet mee om het huishouden, het opknappen van de babykamer, het uitlaten van de hond en de meest simpele andere klusjes aan een ander te moeten overlaten.
Het liefste los ik alles zelf op, of in elk geval samen met Joost. Maar ik kan niet alleen op hem blijven leunen, want daarmee komt de babykamer nooit af en blijft de rest van het huis een puinhoop. Dus mijn grootste prestatie is toch wel, dat ik geleerd heb om hulp te vragen. En nog steeds doe ik dat maar bij heel weinig mensen, maar een begin is een begin!

Wie of wat heb je het meeste geknuffeld in 2013?

Dat zou Joost moeten zijn. En Akira natuurlijk. Onze stoere Rottweiler is een enorme knuffel-gek. Ze slaat zelfs haar poten om je nek om haar kop tegen je aan te duwen en verwacht dan ook dat je je armen om haar rug slaat om lekker mee te knuffelen. Heerlijk zijn die momentjes!

Wat is het beste dat je afgelopen jaar hebt gekocht?

Dat is toch wel ons nieuwe bed geweest. Wat een geweldige aankoop! Ik heb beduidend minder last van mijn rug als ik ’s morgens wakker word. En wat heeft dit bed een heerlijke instaphoogte. Heel fijn als je last hebt van bekkeninstabiliteit.

Waar heb je het meeste geld aan uitgegeven?

De keuring van de auto, ons nieuwe bed, Akira (al voelt het ergens heel slecht om haar te noemen, maar een hond kost best veel geld..) en natuurlijk ons kleine babyboy. De kleine man heeft al bijna meer kleding dan zijn vader haha.

Ben je verliefd geworden?

Ja zeker. Ik ben verliefd geworden op onze kleine vent, die elke dag meerdere beweeg momentjes heeft in mijn buik. Onze kleine acrobaat laat regelmatig weten dat hij er is en wat kan ik daar ontzettend van genieten. Bij het zien van onze kleine kruimel tijdens een echo krijg ik spontaan vlinders in mijn buik. En ik ga er vanuit dat dit alleen nog maar meer gaat worden komend jaar.

Welke muziek zal je altijd herinneren aan 2013?

De Cup-song zal mij herinneren aan de vele oppasmiddagjes in 2013, bij mijn 3 schatten van oppaskinderen. Zij oefenen graag mee met muziek maken op de cups. Ook zal Niels Geusebroek’s ‘Take your time girl’ me altijd bijblijven. Wij wisten het geslacht van onze kleine man nog niet en dit nummer kwam voorbij op de radio, direct dikke tranen over mijn wangen. Wat een mooi nummer! Dat is het al als je niet zwanger bent, kun je nagaan als je zelf zo’n klein wurmpje in je buik hebt rondzwemmen. En natuurlijk zijn daar nog Tsunami en Eat. Sleep. Rave. Repeat. De 2 favoriete nummers van Serious Request 2013. Wat hou ik daar toch van!

Wat deed je op je verjaardag?

Op mijn verjaardag had ik voor de laatste keer een belafspraak met mijn studie coach. 8 weken lang, hadden wij elke vrijdag contact om mijn huiswerk door te spreken en op mijn verjaardag was het de laatste keer. Toen bleek dat ik alleen nog maar praktijkexamen hoefde te doen om mijn diploma te halen. Verder deed ik vrij weinig, ik had mijn verjaardag al eerder samen met Joost gevierd, dus de visite was allang geweest.

Waar heb je om moeten huilen?

Waar niet om? Ik kon normaal al flink huilen bij een mooie film, of mooie televisie-momenten. Maar nu, met al die zwangerschapshormonen is het nog veel erger. Ik jank werkelijk bij alles. Als ik het gevoel heb dat iemand me niet begrijpt, zit ik al te huilen. Komt er een Disney film voorbij, dan stromen de tranen over mijn wangen. Ik ben net een spons, knijp erin en er komt vocht uit.
Maar de momenten die er echt toe deden waren toch wel de uitslag van de zwangerschapstest, Het moment van weglopen uit het ziekenhuis na rotnieuws, horen welk geslacht onze kleine uk heeft en tijdens het kijken van de All You Need Is Love kerstspecial..

Waar werd je heel erg blij van?

Van al die prachtige echo’s die we gehad hebben, van de eerste plasjes en poepjes buiten van Akira, van de eerste bewegingen voelen in mijn buik, van de eerste keer de hartslag van onze uk te horen krijgen, van het in ontvangst nemen van mijn diploma, van de positieve zwangerschapstest, van de lieve berichtjes van vriendinnen, van het ja zeggen tegen elkaar op 9 december. En oh, ik vergeet vast nog veel meer blije momenten.

Geregistreerd partners

Wat had je vaker of meer willen doen?

Ik had veel meer om hulp willen vragen en ik had meer willen genieten van de kleine leuke dingen in het leven. Maar dat ga ik in 2014 gewoon dubbel zo veel doen!

Wat had je minder willen doen?

Ik had minder willen overgeven, maarja, dat heb ik zelf niet in de hand gehad haha. Ik zou minder geld uit hebben willen geven en ik zou minder energie hebben willen steken in mensen die het eigenlijk niet waard zijn.

Heb je iemand gemist?

Ja ik heb zeker iemand gemist. Ik heb mijn opa en oma meer dan ooit gemist, er zijn zoveel mooie momenten geweest dit jaar waar ik ze dolgraag bij had willen hebben. Maar ik heb ook mensen gemist die er op sommige momenten wel hadden kunnen zijn. En laat dat nou net de mensen zijn waar ik het bij de vorige vraag ook over had. Zij zijn eigenlijk al die energie niet waard geweest.

Wat is het belangrijkste dat je in 2013 geleerd hebt?

Zoveel mensen kunnen nog zoveel zeggen over wat ik voel, of over wat ik wel of niet mag doen, maar als iets goed voelt, dan mag ik het gewoon doen. En wanneer ik iets niet wil, heeft een ander dat ook gewoon te accepteren.

Dat klinkt heel ingewikkeld, maar dat valt eigenlijk wel mee.
Ik heb geleerd dat ik er zelf mag zijn.
Ik heb geleerd dat mijn lichaam niet zo verkeerd is, zoals een aantal mensen hebben uitgesproken.
En daardoor heb ik geleerd te vertrouwen op mijn eigen lichaam en mijn eigen gevoel. En dat had ik eigenlijk al veel eerder moeten leren!
Maar bovenal heb ik geleerd te genieten.

Geef 2013 een cijfer van 1-10

2013 krijgt van mij een 8,5, maar wel in de hoop dat 2014 het afgelopen jaar kan overtreffen.
Hoe ik dat voor me zie? Dat lees je morgen!

Ik wens jullie allemaal een hele fijne jaarwisseling toe! Pas op met vuurwerk. En ik zie jullie graag in 2014 weer terug op mijn blog!

Show Full Content

About Author View Posts

Avatar
Joyce

Hoi! Ik ben Joyce (32), schrijfster én oprichtster van MamaKletst.nl. Moeder van twee jongens, Luuk (6) en Maik (4). Samen met mijn vriend en mijn 2 kinderen woon ik in het mooie Amersfoort. Naast mijn blog werk ik op een BSO en volg ik een studie tot pedagogisch medewerker. Daardoor weet ik veel over het reilen en zeilen in moederland, waar ik weer goed over kan schrijven op MamaKletst!

Previous Tag: De Liebster Award
Next Hoi 2014!

6 thoughts on “Jaaroverzicht 2013

1. Wat mooi! En zeker mag jij er zijn en mag jij je leven leiden zoals jij dat wil. Tjee wat een buik heb jij al haha. Mijn dochter nog niet hoor..wel een buikje maar wie weet over 2 weken 🙂 Heb jij een webshop..waarin ?
    Meid een fijne jaarwisselung en ee

1. Thnx Elise,

Haha die buik was met 14 en 18 weken. En de onderste van 22 weken en ben inmiddels alweer bijna 26 weken zwanger en heb weer een groeispurt gehad 😉

Voor jou ook een hele fijne jaarwisseling! Dat je maar een hele mooie kleinzoon of kleindochter mag krijgen! 😀