Ondanks dat ik wat grieperig ben en daardoor niet echt aan bloggen toekom, wilde ik toch nog een jaaroverzicht van 2015 online zetten. Het is dus al lang en breed oudejaarsavond wanneer ik onderstaande vragen beantwoord. In 2013 maakte ik al een jaaroverzicht op dezelfde manier, door middel van vragen. Het is dus geen langdradig artikel waarin ik iedere maand langs ga, zoals je bij veel andere blogs wel voorbij ziet komen. Dit is mijn 2015 in vogelvlucht.

Wat heb je in 2015 gedaan dat je nog nooit eerder had gedaan?

Wat een lastige vraag gelijk. Ik heb een volwaardig salaris gehad de tweede helft van het jaar, zonder in loondienst geweest te zijn. Dat is iets waar ik al jaren van droomde en afgelopen jaar is het dan eindelijk gelukt. Daar ben ik stiekem enorm trots op!

Welke landen heb je bezocht?

Al was het allebei maar voor een dag. Ik ging naar Duitsland en Frankrijk. In Duitsland bezocht ik samen met mijn moeder de kerstmarkt in Essen. En in Frankrijk ging ik samen met Joost een dag naar Parijs.

eiffeltoren

Wat zijn je favoriete momenten van 2015?

Zoveel mooie momenten met Luuk, tijdens dagjes uit met hem, maar ook de fijne en gezellige momenten thuis. Het vieren van Luuk’s verjaardag is wel echt een van de favorieten. Wat keek ik hier naar uit en wat was het in de periode van te voren ook al een rollercoaster van emoties. Dat had ik nooit verwacht. Ik ben benieuwd of het ook zo speciaal voelt als hij 2 jaar wordt in maart.

Verder heb ik veel leuke momenten in mijn werk. Hilarische gesprekken met de kinderen, mooie knutselwerkjes maken met de kinderen, maar ook de blijdschap die ik voel wanneer ik een nieuwe koppeling (contract) heb met een nieuw kindje. Het voelt onwijs goed als ouders het vertrouwen in mij hebben om voor hun kind te zorgen.

Ook de reisjes naar Essen en Parijs waren favoriet. En het optreden van K’s Choice, Appelpop en Stekker festival was erg leuk.

Wat is je grootste prestatie van het afgelopen jaar?

Eigenlijk hetzelfde als bij de eerste vraag. Ik heb de tweede helft van het jaar een volwaardig salaris uit mijn eigen zaak gehaald. Ik heb leuk verdiend en ben niet in loondienst geweest. Dat vind ik een enorme prestatie.

LuukKangaroo

Wie of wat heb je het meeste geknuffeld in 2015?

Dat is Luuk, zonder enige twijfel. Daar heb ik heel wat mee afgeknuffeld. Knuffelen om leuke dingen, knuffelen om hem te troosten, knuffelen omdat ik er stiekem even behoefte aan had. Het fijne is ook dat hij het meestal toe laat en zelf ook erg fijn vindt. De beste knuffel dit jaar was dan ook de eerste keer dat hij zelf zijn armen om mijn nek sloeg om me te knuffelen.

Wat is het beste dat je afgelopen jaar hebt gekocht?

Onze auto! Een klein krot waar nauwelijks iets inpast, maar wat ben ik blij met de vrijheid die we weer hebben. In mei verkochten we onze auto en tot half september hebben we het zonder gedaan. Maar ik ben blij dat het weer kon om een auto te kopen.

Waar heb je het meeste geld aan uitgegeven?

Aan de auto. En aan cadeautjes voor Luuk en familieleden. Verder hebben we niet zoveel geld uitgegeven geloof ik. Ja de vaste lasten. Als je dat in een jaar bij elkaar optelt dan schrik je je wezenloos.

Ben je verliefd geworden?

Verliefd gebleven, dat wel. Op Joost, maar natuurlijk ook op Luuk.

Foto 12-09-15 15 43 42

Welke muziek zal je altijd herinneren aan 2015?

Hello van Adele en Home Again van Kensington. Het nummer van Adele staat voor de spannende minuten voor de kaartverkoop voor 1 van haar concerten in 2016, waar ik steeds weer naast greep. Ontzettend balen. Kensington heb ik live gezien bij Appelpop afgelopen jaar. En dat was zo gaaf, vooral het nummer Home Again, die ik samen met vriendin Divina uit volle borst heb staan meezingen.

Wat deed je op je verjaardag?

Taart en koffie in een kring in de woonkamer. Lekker Hollands. Ik geloof dat ik in eerste instantie niet heel veel zin had het te vieren en uiteindelijk een volle woonkamer had. Zoals het vrijwel ieder jaar gaat.

Foto 12-09-15 14 11 38

Waar heb je om moeten huilen?

Tja, waar niet om? De beelden uit Frankrijk, de aanslag op Charlie Hebdo, maar ook de aanslagen in Parijs half november zorgden voor tranen over mijn wangen nadat ik de verhalen hoorde. Ook liet ik een traan lopen na het overlijden van Thé Lau. En ik hield het ook niet droog bij sommige tv programma’s en films. Maarja, dat zit nu eenmaal in me.

Waar werd je heel erg blij van?

Van Luuk, van mijn salaris de afgelopen maanden (erg he), van bepaalde keuzes die ik (of wij) hebben gemaakt en van hoe ik gegroeid ben in persoonlijk, zakelijk en blog vlak.

Wat had je vaker of meer willen doen?

Meer tijd voor mezelf nemen. Ik doe het echt veel te weinig en neem me elke keer voor het vaker te doen. Maar dat lukt helaas niet altijd. Hopelijk gaat het in 2016 vaker lukken, waardoor ik uitgeruster en daardoor gezelliger ben voor de mensen in mijn omgeving.

Wat had je minder willen doen?

Werken. Het is niet meer terug te draaien, maar ik heb in oktober en november heel hard tegen een burnout aangezeten. Overwerkt, mijn grenzen niet goed aangegeven en ik heb veel teveel op mijn tenen gelopen. Dat ga ik in 2016 absoluut anders doen. Ik en mijn gezin gaan ten alle tijden voor mijn werk. Nu maar eens kijken of ik dat ook echt vol kan houden.

Luuk-lezen

Heb je iemand gemist?

Ik heb zeker iemand gemist. Joost zegt het altijd mooi, dat vrienden vaak maar voor een korte periode in je leven zijn en je daarna wel weer nieuwe mensen ontmoet om de komende jaren mee door te gaan. Familie en de liefde is voor altijd, vriendschap is tijdelijk. Ware het niet dat de persoon die ik het meeste heb gemist, meer dan de helft van mijn leven, in mijn leven was. Daarin erg belangrijk was en waarvan ik dacht dat het nooit over zou gaan. Dat we als we elkaar even niet spraken, zonder problemen de draad weer op konden pakken. Dat is niet meer. De deur is dicht. In ieder geval van mijn kant. Maar dat wil niet zeggen dat ik deze persoon niet heb gemist. Meer dan ooit zelfs. Het beëindigen van deze vriendschap, voelde misschien nog wel erger dan de ergste liefdesverdriet die ik ooit heb gehad. Maar het is niet anders. Het is tijd voor nieuwe mensen in mijn leven waarmee ik hopelijk net zo’n band kan opbouwen.

Wat is het belangrijkste dat je in 2015 geleerd hebt?

Dat het goed is om soms mijn grenzen aan te geven. Nee zeggen betekent niet dat mensen boos worden of me niet meer aardig zullen vinden. Misschien zijn ze dan teleurgesteld, maar dat geeft niet. Zolang ik mezelf in de spiegel aan kan blijven kijken is het goed.

Geef 2015 een cijfer van 1-10

Ik geef 2015 een 7. In de hoop dat het volgend jaar minimaal een 8 of een 9 gaat worden.

Ik wens jullie allemaal een ontzettende fijne jaarwisseling en een heel gelukkig 2016. Ik hoop dat al jullie dromen en wensen mogen uitkomen. Tot volgend jaar!

Show Full Content

About Author View Posts

Joyce

Hoi! Ik ben Joyce (34), schrijfster én oprichtster van MamaKletst.nl. Moeder van twee jongens, Luuk (8) en Maik (6). Samen met mijn vriend en mijn 2 kinderen woon ik in het mooie Amersfoort. Naast mijn blog werk ik op een kinderdagverblijf en volg ik een studie tot pedagogisch medewerker. Daardoor weet ik veel over het reilen en zeilen in moederland, waar ik weer goed over kan schrijven op MamaKletst!

Previous Blog jaaroverzicht 2015
Next Goede voornemens 2016