Ruim 7 maanden geleden besloot ik mijn (redelijk) vaste werk als gastouder op te zeggen en me volledig te storten op mijn blog en mijn media bedrijf. Een enorme sprong in het diepe, want concrete en vaste opdrachten had ik op dat moment nog niet. Wel ben ik er vanaf dat moment keihard aan gaan trekken om inkomsten te genereren. Door middel van advertorials en advertenties op MamaKletst, maar bovenal door websites te bouwen voor andere mensen. Maar hoe doe je dat nou? Hoe vergoot je je online zichtbaarheid, om aan opdrachten te komen? Ik deel een aantal van mijn tips.

Actief zijn op social media

Een inkoppertje misschien, maar actief zijn op social media helpt natuurlijk enorm om online zichtbaar te zijn. Door je bezig te houden met Facebook, Twitter, Pinterest en/of Instagram, maak je makkelijk contact met andere mensen. Meng je in gesprekken op Twitter, bezoek op Facebook de juiste groepen en meng je ook daar in de juiste gesprekken. Er zijn veel Facebookgroepen waar vraag is naar mensen met kennis. Ik heb uiteraard niet overal kennis in, maar website problemen kan ik vaak dan wel weer veel mee. Ik help mensen waar ik kan en probeer er op die manier een opdracht uit te halen.

En als mensen die jou volgen op social media, weten wat je doet en je regelmatig voorbij komt online, denken ze al snel aan je als ze horen dat er iemand ergens hulp bij nodig heeft. Natuurlijk moet je er wel aan denken om niet alleen maar reclame te maken, maar ook zo af en toe eens iets persoonlijks te delen of bijvoorbeeld tips binnen je vakgebied. Op die manier is het namelijk ook leuk om je te volgen.

Het is trouwens niet raadzaam om op alle social media kanalen even actief te zijn. Focus je op 1 of 2 kanalen en je zal zien dat deze veel sneller zullen groeien.

Zorg voor een e-maillijst

Misschien wel de makkelijkste manier om zichtbaar te zijn en te blijven, is door te verschijnen in iemands mailbox. Dit kun je doen door voor een e-maillijst te volgen. Je kunt bij mij aan de zijkant van mijn website zien dat je je kunt inschrijven voor mijn nieuwsbrief. Persoonlijk doe ik hier te weinig mee, maar toen ik onlangs wel een nieuwsbrief verstuurde, kreeg ik hier wel veel complimenten over en extra bezoekers op mijn blog. En dat was natuurlijk de bedoeling.

Je mag mensen niet zomaar toevoegen aan je e-maillijst, dus een goede lijst samenstellen is niet heel makkelijk. Maar Newsletter2Go kan je hiermee helpen. Ze hebben een hele fijne whitepaper gemaakt, waarop staat uitgelegd hoe je je e-maillijst van 0 naar 1000 kan laten groeien. Dan is het voor jou alleen nog zaak om een leuke nieuwsbrief te maken en te versturen en ervoor te zorgen die maillijst zo compleet mogelijk te houden.

Deel interessante content

Nog zo’n inkoppertje! Maar het is echt heel belangrijk om interessante content te delen. Als je blogt is het leuk om een verslag van je weekendje weg te delen, maar voor je lezers is het ook erg interessant om te lezen hoe de accommodatie was. Om te zien of het een aanrader voor ze zou kunnen zijn. Ook hele persoonlijke blogs, kun je interessant maken voor je lezer. Doe je dit niet, zullen ze niet zo snel terugkomen.

Het is ook heel verstandig om bijvoorbeeld via Facebook ook eens interessante content van iemand anders te delen. Het zorgt voor een groter bereik en daardoor ben je meer zichtbaar voor potentiële nieuwe lezers en klanten.

Wees uniek

Elkaar nadoen is niet heel moeilijk. Maar het is ook niet altijd makkelijk om uniek te zijn. Veel mensen kennen MamaKletst met dank aan mijn blote mama buik rubriek. Een van de best gelezen rubrieken op mijn blog. Toen ik daarmee begon was ik de enige die dit deed. Later waren er soms nog wel eens andere blogs die het probeerden. En dat geeft ook niet. Het is heel moeilijk om helemaal uniek te zijn. Er is immers al heel veel bedacht.

Maar ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’ is iets dat ik bij bloggers minder op zijn plaats vind vallen. Natuurlijk zijn er binnen bepaalde niches, bepaalde onderwerpen die we allemaal behandelen. Iedere kersverse mama heeft op haar blog inmiddels wel een geboortekaartje laten zien. Ik ook! Wat dat betreft is het dus weinig uniek. Maar het is ook erg leuk om zelf rubrieken en onderwerpen te bedenken. Dat maakt jouw blog of bedrijf alleen maar interessanter.

Hoe zorg jij ervoor om online zichtbaar te zijn?

Afbeelding ‘vrouw achter de laptop‘ komt van Shutterstock.

Show Full Content

About Author View Posts

Joyce

Hoi! Ik ben Joyce (35), schrijfster én oprichtster van MamaKletst.nl. Moeder van twee jongens, Luuk (9) en Maik (6). En ik ben zwanger van nummer 3, verwacht in oktober. Samen met mijn vriend en mijn kinderen woon ik in het mooie Amersfoort. Naast mijn blog werk ik op een kinderdagverblijf als pedagogisch medewerker. Daardoor weet ik veel over het reilen en zeilen in moederland, waar ik weer goed over kan schrijven op MamaKletst!

Previous Ik wil niet naar de tandarts
Next Living Arrows 34/52: Luuk leest Maik voor

2 thoughts on “Je online zichtbaarheid vergroten

  1. Je reageerde op dat ene meisje dat ze een link postte naar iets waardoor zij een incentive zou krijgen. Je hebt hiermee iemand anders zijn brood afgepakt. Jouw webpagina is een wildgroei van advertenties. Lelijk hoor, die opmerking van jou in die FB groep.

    1. Hoi Rosanne,
      Of moet ik Lesley zeggen? Aangezien jullie vanaf hetzelfde adres reageren.
      Lelijke opmerking? Ik sta voor openheid van verdiensten, zoals je hier op mijn blog ook kunt vinden. Een wildgroei aan advertenties of niet, dit is mijn website en ja daar verdien ik mijn brood mee.
      Ik schep duidelijkheid over de commissielink die werd gebruikt. En zeker in een groep waar het stikt van de bloggers, is openheid van zaken een must. Jammer dat je vriendin (of ben je het zelf?) daarmee gekwetst is, maar als ze daar al van wakker ligt in deze boze bloggerswereld, dan wens ik haar heel veel succes.
      En laat mij lekker met rust, wil je!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

NEXT STORY

Close

Foam klei

29 oktober 2015
Close

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring mogelijk. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten