De koek is even op, ik heb een burn-out te pakken. Het afgelopen jaar was heftig met allerlei verschillende gebeurtenissen in mijn leven. Ik ben gescheiden, kreeg een nieuwe liefde, ik begon met een nieuwe baan naast mijn blog. En dan waren er nog een heleboel zaken waar ik (nog) niets over gedeeld heb op mijn blog. Altijd maar doorgaan heeft zijn tol geeist en nu ik met een burn-out thuis zit, is het zaak om me te leren ontspannen. Maar hoe doe je dat? Als je als moeder alsnog heel veel ballen hoog te houden hebt? 

1. Series bingewatchen

Als ik ergens geen tijd voor heb genomen de afgelopen jaren, is het wel om urenlang mijn favoriete series te bingewatchen. Mijn favoriete streamingsdiensten zijn toch wel Netflix, Film 1 en Videoland. Maar ik kijk ook steeds vaker weer naar mijn favoriete programma’s op tv. De series die ik de afgelopen tijd kijk of heb gekeken zijn Grey’s Anatomy (op de een of andere manier begin ik elke keer weer opnieuw. Hallo Mc Dreamy!), Mocro Maffia, Nieuwe Buren, Undercover en The Walking Dead. Naast series kijken, proberen we ook meerdere keren per week een filmavond te houden en samen gezellig een film te kijken. Zolang ik maar op de bank blijf zitten om te ontspannen is het goed. En dat heb ik een hele tijd niet kunnen doen, omdat ik van mijzelf zoveel andere dingen moest. Heerlijk vind ik het!

2. Boeken lezen

Nog zoiets waar ik nauwelijks meer de tijd voor nam; boeken lezen. Ik ben nog altijd heel erg blij met mijn Kobo Plus abonnement via Bol.com, waardoor ik heel veel verschillende boeken kan lezen voor een bedrag van € 9,99 per maand. Dat is veel goedkoper dan iedere keer papieren boeken te kopen. En ik lees gemakkelijk als ik onderweg ben met de trein of ergens op een terras zit in mijn eentje. Ik hou heel erg van Young Adult boeken, maar kan me de laatste tijd ook erg vermaken met zelfhulpboeken om mijzelf verder mee te ontwikkelen. Want dat heb ik wel nodig blijkt nu met deze burn-out. Ik moet leren voor mezelf grenzen te stellen en de boel niet teveel meer te laten overlopen. Fijne boeken helpen me hier heel erg bij. En het is nog ontspannend om te lezen ook.

Lees ook: DZP: Lees 20 boeken

3. Mijn nieuwe woonplaats leren kennen

Sinds 4 maanden woon ik samen. En hoewel ik maar 17km verderop ben gaan wonen, ken ik Amersfoort (mijn nieuwe woonplaats) nog helemaal niet zo goed. Maar ik geniet enorm van deze stad met z’n kleine steegjes, mooie oude huisjes en fijne pleinen vol met terrassen. Het centrum van Amersfoort bereik ik binnen 10 minuten op de fiets, dus vind ik dat ik wat vaker de fiets op moet stappen om de boel te leren kennen. Dit gaat ook steeds makkelijker nu mijn kinderen ook in Amersfoort op school en de kinderopvang zitten. Ik breng ze ‘s morgens weg en verken de stad vervolgens even op de fiets. Ik kies steeds een andere (om)weg naar huis en zie zo de meest fantastische plekjes. Het enige wat ik nu nog zou willen doen, is mijn camera wat vaker meenemen om wat mooie plaatjes te schieten.

4. Meer uit handen geven

Ik ben, volgens mijn vriend, behoorlijk eigenwijs. En wil het liefst zoveel mogelijk zelf doen. Ik vraag niet om hulp in het huishouden of bij de verzorging van de kinderen. Maar toen ik laatst vanwege een pechgeval mijn hand niet kon gebruiken en veel rust moest houden, kwam er hulp van alle kanten. En dat gaf zoveel rust. Ik moet echt leren om wat vaker aan te geven dat ik dingen zelf niet red. Het is geen schande om iemand even te laten helpen in huis of met het opvangen van de kinderen. Uiteindelijk geeft het namelijk veel meer rust dat bepaalde dingen gedaan zijn, zonder dat mijn hoofd daar zelf van hoefde over te lopen.

Lees ook: Blue monday; 10 manieren om deze deprimerende dag goed door te komen

5. Nee leren zeggen

“Joyce, kun jij me helpen met….?” Die vraag wordt me nog wel eens gesteld en de afgelopen jaren was het vaak zo dat ik daar ‘ja’ op antwoordde. Zelfs als ik eigenlijk helemaal geen tijd of energie had om iemand te helpen. Ik ben nog hard aan het leren om wat vaker nee te zeggen. Uiteindelijk gaat mijn eigen rust en gezondheid altijd voor. Want als ik overal maar ja op zeg, heb ik geen energie meer om voor mezelf te zorgen. En als ik niet voor mezelf zorg, loopt alles thuis in de soep. Kan ik het huishouden niet meer bijhouden, wordt het een zooitje en word ik uiteindelijk nog onrustiger. Ik vind dit heel moeilijk om te doen, maar uiteindelijk is het vaak wel beter. Zeker omdat het nu belangrijk is dat ik energie haal uit de dingen die ik doe, om weer te herstellen van mijn burn-out.

Heb jij wel eens last gehad van een burn-out? En wat heeft jou geholpen om hieruit te komen?

Dit artikel is in stand gekomen d.m.v. een samenwerking.

Show Full Content

About Author View Posts

Joyce

Hoi! Ik ben Joyce (33), schrijfster én oprichtster van MamaKletst.nl. Moeder van twee jongens, Luuk (7) en Maik (5). Samen met mijn vriend en mijn 2 kinderen woon ik in het mooie Amersfoort. Naast mijn blog werk ik op een speelleergroep en bso en volg ik een studie tot pedagogisch medewerker. Daardoor weet ik veel over het reilen en zeilen in moederland, waar ik weer goed over kan schrijven op MamaKletst!

Previous Luisterboeken voor kinderen, ideaal voor op de achterbank
Next 9 makkelijke bespaartips voor je gezin

2 thoughts on “Leren ontspannen tijdens een burn-out als moeder

  1. Ik heb erg lang last gehad van mijn burn-out en heb er nog een jaar van moeten bijkomen. Ik kon toen herstellen door tegen mezelf te zeggen dat het oké was om een bepaalde tijd alleen maar dingen te doen die IK wilde en niet sociaal te zijn als ik gewoon geen behoefte had aan mensen om me heen. Het ging vanzelf beter, maar ik moest mezelf wel vaak terugfluiten.

  2. Bij mij is de koek ook eens op geweest. Toen was ik (gelukkig) nog geen moeder dus ik had niet thuis ook nog een heel druk leven. Wat mij hielp was urenlang met de honden door het bos slenteren, ik schreef veel informatieve artikelen zodat ik alsnog wel mijn hersens moest gebruiken maar niets onder druk van tijd. Mijn tip: ga pas echt weer aan de slag als je je er ook echt goed genoeg bij voelt. Te snel beginnen zorgt helaas voor terugval.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

NEXT STORY

Close

Zoektocht naar het ideale geboortekaartje

2 juli 2016
Close

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring mogelijk. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten