Wat als je heel graag wil, maar de discipline niet kunt vinden om door te zetten? Wat als je het gevoel hebt dat je faalt als je een te hoog getal op de weegschaal ziet staan? Wat als je even niet weet hoe het verder moet? Wat als het afvallen niet lukt?

Mama valt even helemaal niet af. Het lukt niet, het wil niet. Ik heb er even helemaal geen zin in. Maar ik zou zo graag die kilo’s weg willen hebben. Het sporten lukt niet. Zelfs met de Jawbone heb ik soms het gevoel dat ik faal. Ik draag het bandje nog wel graag, want ik vind het leuk om te zien wat ik doe qua eten, beweging en slapen. Maar mijn doelen haal ik niet. Behalve dan de uren die ik minimaal moet slapen. En dat is niet heel onbelangrijk.

Elke keer weer heb ik een excuus om niet voor een gezonde maaltijd te kiezen, maar voor een makkelijke en ongezonde. Elke keer weer heb ik een excuus om niet te bewegen of te gaan sporten. Nu we de auto niet meer hebben, moet ik gelukkig sowieso al lopend of fietsend de deur uit om ergens te komen. Ik wil zo min mogelijk gebruik maken van het openbaar vervoer. En dat is voor nu al zeker een week gelukt. Een afspraak op het consultatiebureau? Ik ben er naartoe gelopen (30 minuten), in plaats van gefietst (10 minuten). En ook de terugweg heb ik helemaal gelopen. Dat is allemaal niet verkeerd. Ik weet het best. Maar ik neem mezelf voor om meer te doen en baal dan van mezelf wanneer het niet lukt.

Maandag begin ik. Echt. Ik heb voorbereidingen getroffen, het eten is al in huis en het drinken wordt dit weekend opgemaakt. Weg met de frisdrank. Voorlopig hebben we geen feestjes in huis, dus hoef ik dat ook niet meer in huis te halen, waardoor ik minder snel in die valkuil trap als ik de koelkast opentrek. Water ga ik drinken. En thee.

De kleine man wil het liefst de hele dag naar buiten, dus ik wil proberen minimaal 4 keer een uur te gaan wandelen komende week. Bijvoorbeeld naar de kinderboerderij, of een speeltuin wat verder weg van huis. En ik wil zeker twee keer gaan sporten. De eerste sportafspraak staat al vast. Lieke gaat gezellig met me mee, wat ook weer zorgt voor een stok achter de deur. En die kan ik momenteel wel even gebruiken.

Maar bovenal wil ik proberen minder streng voor mezelf te zijn. Niet verdrietig te worden als het even helemaal niet lukt. Want dan heb ik ook gelijk geen zin meer om gezond te koken. En dat werkt averechts. Ik wil leren dat ik blij ben met de beweging en de juiste voeding die wel lukt. Zodat ik beter in mijn vel kom te zitten. Of die kilo’s er dan vanaf gaan of niet.

Het afvallen is niet iets wat je doet door het zomaar even te doen. Er komt veel meer bij kijken. Helaas. Was het maar zo makkelijk. Maar we gaan er gewoon weer tegenaan. Ooit gaat het lukken om die kilo’s kwijt te raken. Ik moet vooral de motivatie even vinden om nu door te zetten. Doen jullie met me mee?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Curves.

Show Full Content

About Author View Posts

Joyce

Hoi! Ik ben Joyce (32), schrijfster én oprichtster van MamaKletst.nl. Moeder van twee jongens, Luuk (6) en Maik (4). Samen met mijn vriend en mijn 2 kinderen woon ik in het mooie Amersfoort. Naast mijn blog werk ik op een BSO en volg ik een studie tot pedagogisch medewerker. Daardoor weet ik veel over het reilen en zeilen in moederland, waar ik weer goed over kan schrijven op MamaKletst!

Previous Goodiebag Libelle Zomerweek
Next Blote mama buik van Linda

5 thoughts on “Mama valt af: Als het niet lukt

  1. Moeilijk! Ikzelf hou er echt niet van om te sporten, dus dat hielp bij mij niet mee. Pas toen ik mezelf beloofde dat ik niet hoefde te sporten, als ik maar dagelijks wandelde en bij alles wat ik in mijn mond wou stoppen afvroeg “Ga ik me hier fitter bij voelen?” gingen de laatste zwangerschapskilo’s eraf.Veel succes!

  2. Het komt goed!!! Ik was al druk 2x per wk met moeite aan het sporten en pas in de 2e maand kreeg ik de smaak te pakken en ging soms 3x. Elke x dat je gaat is beter dan op de bank te blijven zitten. Sporten, wandelen, fietsen. Elke beweging is er 1!!! En vooral boodschappen opschrijven en niet elke x naar de winkel helpt. Wat ook kan helpen: per dag opschrijven wat je gaat eten de avond tevoren. Dus: ontbijt, yoghurt. Tusendoor, twee rijstwafels met kaas. Lunch een broodje met tonijnsalade en gekookt eitje. Smiddags 2 stuks fruit en dan je avondeten en ‘s avonds etv nog een bakje kwark. Ik noem maar wat. Maar mij helpt het wel heel goed: het opschrijven en dat naleven, dan verheug ik me vanaf het ontbijt al op mijn tussendoortje erna zeg maar.

    1. Ja dat is inderdaad een goede om te doen. Ik ben dan alleen zo bang dat het allemaal zo voorspelbaar gaat worden en het nooit eens anders kan. Maar dat is natuurlijk onzin! Zodra het eenmaal in je systeem zit gaat het ook veel meer vanzelf 🙂 Na me een dagje schandalig te hebben gedragen (vooral met drinken en weinig eten.. 😉 ), ga ik er morgen gewoon weer tegenaan. Komt vast goed 😀

  3. Lastig, maar het moet ook niet je leven gaan beheersen. Je bent volgens mij even goed prima bezig toch, je beweegt in ieder geval meer als ik het goed lees. En dan is ook al een begin.

  4. Zet hem op Joyce, ik supporter je op afstand! Hoop dat je je er gauw beter bij gaat voelen en je de kilo’s kwijtraakt. X

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

NEXT STORY

Close

Maagverkleining: Naar de dietiste

3 juli 2017
Close

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring mogelijk. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten