Het loslaten werkt. Waar ik vorige week nog schreef over hoe slecht ik me soms kan voelen als het sporten of het eten van de juiste voeding niet lukt, zo goed gaat het nu. Zonder al die druk kom ik aan minstens een uur bewegen per dag. Het samen met Luuk eten werpt ook zijn vruchten af. Ik heb geen honger en voel me goed!

Ritme

Dat juiste ritme krijgen is zo belangrijk. Van Gwen kreeg ik de tip om een dag van te voren alvast op te schrijven wat ik allemaal ga eten. Op die manier hoef je er niet over na te denken en kun je gewoon pakken wat je nodig hebt. En het tegelijkertijd met Luuk eten werkt super. Als hij zit te ontbijten, ga ik bij hem zitten en eet zelf ook mijn ontbijtje op. Als tussendoortje zet ik een bakje met in stukken gesneden fruit op tafel, waar we samen van eten. En met de lunch eten we ook weer samen aan tafel. Het 4-uurtje eten we meestal buiten, op een bankje in het park. En ‘s avonds eten we met het hele gezin samen. En ‘s avonds eet ik eigenlijk niets meer. Of het is een klein handje ongezouten noten.

Plannen

Het plannen van de maaltijden en wat ik wanneer eet werkt voor mij goed. Het is niet zo dat we verkeerde dingen in huis hebben. Want zo verkeerd eet ik helemaal niet. Maar als ik niet van te voren weet dat ik (ik noem maar iets) twee volkoren boterhammen met kipfilet eet, met een glas melk erbij en wat rauwkost. Dan pak ik voor het gemak gewoon vier boterhammen, bedenk ter plekke wat ik erop wil hebben en  vergeet dan gewoon dat ik ook nog melk en wat rauwkost had kunnen pakken. Als ik van te voren weet wat ik ga eten, heb ik ook geen zin in een extra boterham of iets anders. Dan kan ik me er beter op instellen of zo.

Bewegen

Het bewegen gaat prima. We wandelen en fietsen veel. Zo gingen we afgelopen weekend barbecuen bij mijn moeder en daar gingen we naartoe op de fiets. Wat heen en terug ook alweer een uurtje is. Ik mis onze auto totaal niet. Dat had ik niet verwacht. Ik stap net zo makkelijk op de fiets om even wat boodschappen te doen en vind het helemaal niet erg om wat langer onder weg te zijn met het openbaar vervoer. Het zorgt ervoor dat ik ook momenten heb dat ik niet zoveel hoef na te denken. Me niet bezig hoef te houden met het verkeer, maar gewoon rustig achterover kan zitten en bijvoorbeeld een boek lees.

En ik ben ervan overtuigd dat die ontspanning ervoor zorgt dat ik beter slaap (en daarom nu waarschijnlijk heel moe ben, aan goed slapen moet je ook wennen!). En dat ik meer energie overhou om daadwerkelijk te bewegen. Het gaat dus prima! Of het ook een positief effect heeft op de weegschaal weet ik niet. Ik ben er nog niet op gaan staan. Laat me eerst maar eens wennen aan deze manier van leven. Die kilo’s komen later wel weer.

Show Full Content

About Author View Posts

Joyce

Hoi! Ik ben Joyce (33), schrijfster én oprichtster van MamaKletst.nl. Moeder van twee jongens, Luuk (7) en Maik (5). Samen met mijn vriend en mijn 2 kinderen woon ik in het mooie Amersfoort. Naast mijn blog werk ik op een speelleergroep en bso en volg ik een studie tot pedagogisch medewerker. Daardoor weet ik veel over het reilen en zeilen in moederland, waar ik weer goed over kan schrijven op MamaKletst!

Previous Waarom ik graag wil verhuizen
Next K’NEX – K-force

9 thoughts on “Mama valt af: de juiste voeding

  1. Ben heel trots op je meis! Wat ook fijn is, met die boterhammen, is om ze niet dubbel te vouwen. Ik deed dat op mijn werkdagen: hoppa 4 stuks dubbel in een zakje en dan opeten. Dan is een boterham opeens mini ofzo. Belegd en dan stukjes komkommer, rucola en cherrytomaat erop en met mes en vork eten en … ik zit bomvol na 2 boterhammen. En een appel in schijfjes snijden (en lekker met wat kaneel erop!) en rondom op een bordje leggen maakt een appel ook groter dan in 4 stukken te snijden. Wie weet doe je het al hoor, maar schoot mij opeens te binnen dat sinds ik dat doe ik sneller vol zit, gewoon omdat het meer lijkt.

    1. Ja klopt, zo doe ik het ook. Ik snijd mijn brood in 4 stukjes. Waardoor 2 boterhammen zeker op 4 dubbelgevouwde bammetjes lijken 😉 Stomme trucjes eigenlijk, maar het werkt goed!

  2. Wat fijn dat het nu beter gaat. Zal een spannend momentje zijn als je op de weegschaal gaat staan. Ik zelf ben ook weer wat beter gaan opletten, ging de verkeerde kant op. Maak ook een lijstje wat ik de volgende dag ga eten, dan heb ik iig houvast.

    1. En jij gaat hartstikke goed zag ik vorige week. Echt heel knap. Je hebt het toch maar helemaal zelf gedaan! Ik hoop dat ik over een poosje hetzelfde resultaat bereik 🙂

  3. Wat fijn dat je het zo goed heb kunnen omgooien. En dat het zo goed werkt om van te voren in te plannen wat je gaat eten. Ik moet ook echt nodig weer gaan veranderen. Krijg het alleen niet voor elkaar. Ben heel benieuwd wat over een tijdje je weegschaal gaat zeggen. Maar houd dit eerst maar even lekker vast op deze manier het leven.

  4. Ik snap je heel goed. Ik ben nu ook (5 maanden na de bevalling) toe aan mijn ouder ritme. Ik sportte veel voordat ik zwanger werd en ben toen 25 kilo afgevallen. Na de geboorte van Elisa heb ik mezelf een pauze gegeven en heb ik mijn lichaam weer laten wennen aan het niet zwanger zijn, het nieuwe ritme met Elisa en het terugkrijgen van mijn cyclus. Helaas ben ik hierdoor wel weer wat aangekomen en hier baal ik enorm van. Ik merk alleen hoe meer ik me hier boos over maak, des te erger het wordt. De drempel om weer te gaan sporten is hoog, maar moet de stap toch maar weer gaan nemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

NEXT STORY

Close

Geen suiker voor mijn kind

21 april 2015
Close

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring mogelijk. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten