De tweede week van de mama valt af serie. Wat een rotweek is het geweest. Waar ik in eerste instantie heel erg blij was met de eerste 2 afgevallen kilo’s, volgden de volgende 1,5 kilo al binnen 2 dagen. Maar ik raakte uit het ritme. En vanaf afgelopen vrijdag is mijn hele eetschema in de war. Ik durfde dan ook niet meer op de weegschaal te gaan staan. Hoe dit kan? Tja, daar heb ik alleen maar slappe excuses voor.

Donderdagmiddag ging ik even shoppen met mijn moeder. We besloten ergens te gaan lunchen. Ik koos voor een prima lunch en ging de rest van de dag weer keurig verder met de rest van mijn eetschema. Vrijdagochtend besloot ik naar de kapper te gaan, waar ik ruim 5 uur heb doorgebracht. En ik was vergeten goed te ontbijten en was als klap op de vuurpijl ook nog eens mijn tussendoortje en lunch vergeten. Sindsdien is het mis.

Ik heb gemerkt dat ik voor mezelf heel duidelijk moet hebben wat ik eet op een bepaalde dag. En dat ik wanneer ik de deur uit ga, ervoor moet zorgen dat ik ook alle maaltijden mee neem. De verleiding is te groot als ik dit niet doe. Het is zo makkelijk om even een (vet) broodje te halen bij de bakker. Het is zo makkelijk om in plaats van een appel als tussendoortje ergens een kitkat mee te pakken bij de kassa. Totaal niet handig. En ik heb nu gemerkt dat ik het heel erg moeilijk vind om de draad dan weer goed op te pakken.

Vreemd eigenlijk, hoe snel je terug valt in oude (slechte) gewoontes als het even tegen lijkt te zitten. Even boodschappen doen met Luuk zit er de laatste dagen niet in. Hij is niet in zijn hum, krijst de hele boel bij elkaar. Dus ik wandel wel met hem, maar durf echt de winkel niet in te gaan. Waardoor ik ook al snel de kasten induik thuis om daar maar wat te eten te pakken. Gelukkig hebben we nauwelijks slechte tussendoortjes in huis, want anders was het wel heel makkelijk om wat te pakken.

Ik weet van mezelf dat dit mijn valkuil is, dat als ik niet gauw de knop om zet, ik weer heel snel terugval in meer oude slechte gewoontes. Dus moet ik er weer tegenaan gaan. Doorgaan met de dingen waar ik gebleven was. Veel bewegen op een dag, kiezen voor gezonde maaltijden en tussendoortjes. En samen met Luuk mee eten. Want dat werkte de eerste 1,5 week ontzettend goed. Vandaag gaan we dus beginnen met een goed ontbijt en later vandaag ga ik met Luuk lekker een stuk fietsen. Daar knappen we vast allebei van op.

Lieve Debbie heeft een challenge opgezet die vanaf volgende week van start gaat. Ook hoort hier een facebookgroep bij waarin we elkaar kunnen steunen en stimuleren om door te gaan. We delen hier tips en trucs en gezonde maaltijden. En daarbij heeft Debbie ook nog iets leuks in petto voor degene die de meeste kilo’s en of centimeters kwijtraakt. Daar doen we het natuurlijk niet voor, maar het is wel mooi meegenomen!

Ik ga nog steeds knokken voor mijn eerste doel om er 5 kilo vanaf te krijgen. Wat de tussenstand nu is durf ik niet te zeggen. Volgende week ga ik gewoon de weegschaal weer op. Hoe gaat het afvallen bij jullie?

Is deze valkuil herkenbaar voor jullie? Wat doen jullie met de mindere dagen? 

Show Full Content

About Author View Posts

Joyce

Hoi! Ik ben Joyce (32), schrijfster én oprichtster van MamaKletst.nl. Moeder van twee jongens, Luuk (6) en Maik (4). Samen met mijn vriend en mijn 2 kinderen woon ik in het mooie Amersfoort. Naast mijn blog werk ik op een BSO en volg ik een studie tot pedagogisch medewerker. Daardoor weet ik veel over het reilen en zeilen in moederland, waar ik weer goed over kan schrijven op MamaKletst!

Previous Budget challenge – 5 ultieme bespaartips
Next Weekoverzicht #40

9 thoughts on “Mama valt af – De tweede week

  1. Begrijpelijk hoor, dat je soms terug valt. Ik heb voor mezelf het weekend om te mogen snoepen. Als ik dat weet, houd ik het door de weeks prima vol om gezond te eten. Zelfs als er taart in de teamkamer op m’n school staat ;). Ik hoorde eens dat je er vooral niet schuldig om moet voelen, want dan blijk je juist meer te gaan eten.

    1. Nee ik voel me ook zeker niet schuldig. Dit soort dingen gebeurden tot 3 weken terug regelmatig en dan voelde ik me er ook niet schuldig over. Ik ga gewoon weer verder met waar ik gebleven was en komt dus best goed.

      In het weekend wel snoepen is voor mij dan weer niet zo verstandig. Ik ken mezelf, dan blijft het niet bij een handje chips, maar moet die zak op. Want tja, anders wordt het oud haha. Gelukkig vieren we zaterdag de verjaardag van mijn schoonzus, zij heeft al een zakje Japanse mix gehaald. Dan kan ik daar gewoon wat van eten terwijl de rest geniet van brownies enzo 😛

  2. Ik ben zelf niet met lijnen bezig, maar het lijkt me in dit geval gehandicapten om een voorraad in huis te hebben waar je op terug kunt vallen en welke niet ongezond te noemen zijn. Is het een idee om je zoon een tijdje bij iemand te brengen zodat jullie samen boodschappen kunnen doen (jij en je man) zodat je dit ook even rustig kunt doen en daarna met een goed gevoel je afvalpoging af te kunnen maken? 🙂

      1. Lol ik dacht al, wat een vreemd woord in zo’n zin :’)
        Het boodschappen doen kan ik prima alleen. De juiste keuzes maken in de winkel vind ik geen probleem, maar ik heb er wel tijd voor nodig. Morgenavond ga ik dus even uitgebreid boodschappen doen voor een week. Vanavond ook weer afspraken, dus dan schiet het niet op!

        Maar komt wel weer goed 🙂 Ik weet dat ik het kan, dus ik ga gewoon weer verder.

  3. Heel herkenbaar. Maar onthoud je weet al je valkuilen, daar moet je op inspelen. Als het een dag verkeerd is gegaan, zeg dan bij jezelf ik heb elke dag een keuze. Dus die dag is niet verloren. Je pakt het de volgende dag gewoon weer op. Het is heel normaal dat het niet allemaal in 1 keer lukt, dit zal nog vaker gebeuren die tegenslagen echt. Maar uiteindelijk gaat het je lukken.

    Ook ik heb vaak de verleiding als ik niet thuis ben iets in de stad lekker te eten. Natuurlijk moet dat eens een keer kunnen. Maar probeer idd zo veel mogelijk te zorgen dat je wat bij je hebt, de verleiding is dan zeker minder groot.

    Deze week ga je er gewoon weer voor.

    1. Dat is ook zeker zo! Komt wel weer goed. Ik ga er gewoon weer tegenaan. En als ik er aan denk ga ik jou vandaag een foto mailen met mijn startgewicht 😉

  4. Ik probeer niet af te vallen maar ik herken wel dat als er eenmaal de klad in je ritme komt, of dat je van het rechte spoor afdwaalt, het meteen lastig is om weer terug te komen.

    Daarom loop ik elke dag hard, en sla niet over. Veels te link dat ik nooit meer terug kom!

  5. Oei, dat lijkt mij lastig. Ik ben zelf niet met afvallen bezig. Maar ik merk wel dat als ik niet lekker in mijn vel zit, ik makkelijker naar een (klein) schaaltje chips grijp. Of toch die vieze salmiaksnoepjes weer in veelvoud naast mij heb liggen. Weet je, soms denk ik ook gewoon: “blijkbaar heeft mijn lichaam dit even nodig”. Ik denk dat de ‘key’ zit in toch niet te streng zijn voor jezelf. De ene dag een ‘misser’, dan de andere dag weer wat ‘netter eten’. Natuurlijk begrijp ik dat je jezelf aan een bepaald schema moet houden. Maar toch. Afijn, lastig dus. Oja, een tip misschien: veel water drinken (of kruidenthee). Zorgt er op de een of andere manier voor dat de trek gestild wordt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

NEXT STORY

Close

Foto’s die het niet gehaald hebben

23 september 2014
Close

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring mogelijk. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten