Veel vrouwen herkennen het vast: krampen in de (onder)buik, hoofdpijn, vermoeidheid, last van je rug of benen, opgeblazen gevoel, prikkelbaar zijn, nekpijn of zelfs somberheid. Sommige vrouwen ervaren enkel lichte klachten terwijl andere vrouwen bijna niet meer kunnen functioneren in hun dagelijkse bezigheden. Het kunnen dus fysieke maar ook mentale klachten zijn. Heel vervelend in een tijd waarin we liever niet stil zitten en van alles moeten van onszelf. Daarbij worden deze klachten niet altijd erkend en begrepen door anderen. Toch een lichtpuntje: Er zijn verschillende tips om deze “stomme” periode een beetje dragelijker te maken. Dit kun je doen om menstruatieklachten te verminderen.

Wees lief voor jezelf

Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: accepteer dat je niet zo lekker in je vel zit. En daardoor niet helemaal 100% kunt geven. Hoewel het bijna nooit uitkomt, is het niet erg. Draag fijne kleding die niet knellen, vermijd waar mogelijk stress, neem een kop thee of masseer jezelf, maak ronde bewegingen over je buik. Je kunt je partner natuurlijk ook vragen of hij je lekker masseert of over je rug wilt wrijven.

Ontspan in warmte

Warmte ontspant je spieren maar ook de baarmoeder. Die hevige buikkrampen worden veroorzaakt door het samentrekken van de baarmoederspieren. Het is niet altijd mogelijk of makkelijk om te ontspannen maar probeer het. Gun jezelf een warme douche of warm bad. Of plof op de bank of in bed met een warme kruik of pittenzak. Beiden zijn fijn voor zowel je buik als je rug. Er zijn ook warme verbanden die kunt plakken op je buik of rug. Ideaal voor op je werk of onderweg.

Bewegen voor het gelukshormoon

Sommige vrouwen zijn niet weg te slaan van de bank en hebben nergens zin in. Andere dames gaan goed op bewegen en sporten. En terecht want tijdens het sporten komt er een stofje vrij genaamd endorfine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Dit stofje zorgt ervoor dat je minder gevoelig wordt voor pijn en stress. Naast het feit dat het de pijn onderdrukt, zorgt het dus voor een geluksgevoel en vermindert het angst. Het verbetert onze gemoedstoestand op een natuurlijke manier. Dat is toch een fijn idee?

Weet wat je eet

Je voeding is uiteraard altijd belangrijk des te meer tijdens je menstruatie.  Het kan zijn dat je darmen minder snel werken tijdens je menstruatie als gevolg van het progesteron hormoon. Obstipatie, verstopping van de darmen, is een naar gevolg hiervan en dat kan worden voorkomen door vezelrijke voeding. Denk aan volkoren producten, groenten en fruit. Ook belangrijk zijn vetzuren: denk aan lijnzaad en ijzerrijke producten zoals vlees, vette vis, pompoen of citrusvruchten. Tevens is calciumrijke voeding ook aan te raden: denk hierbij aan hazelnoten, koolsoorten (boerenkool of Chinese kool) of zuivel. Vermijd de zakken chips en chocolade. Chocolade zorgt namelijk juist voor meer stemmingswisselingen. Kies dus voor een gezonder alternatief zoals een handje ongezouten pinda’s of noten. Kan je echt niet afblijven van chocolade? Kies dan voor pure chocolade.

Hydrateer meer

Naast het eten is drinken ook erg belangrijk. En denk dan niet aan wijn maar aan water of thee. Warme thee werkt ontspannend. Kamille, venkel, gember of pepermunt, salie of citroenmelisse zijn stuk voor stuk rustgevende kruiden. Ben je de thee zat aan het einde van de dag? Neem dan een kop warme melk met een beetje nootmuskaat. Ook dat werkt rustgevend en verzacht de menstruatiepijn.

Orgasme

Ja je leest het goed! Misschien denken de meeste vrouwen hier niet meteen aan of hebben absoluut geen zin in seks maar een orgasme ontspant de spieren en kan de pijn verminderen. Bij een orgasme komt het hormoon oxytocine vrij. Ook wel het knuffelhormoon genoemd. Oxytocine zorgt naast pijnvermindering ook voor minder stress en bloeddrukverlaging. Mocht je het onhygiënisch of een onprettig gevoel geven, moet je het zeker niet doen! En anders, waar wacht je nog op?

Naar bed naar bed

Een goed slaapritme is belangrijk en heeft veel effect op je menstruatie. Vaak voelen vrouwen voor of tijdens de menstruatie zich moe of slapen slechter. Dat kan komen door de hormonale veranderingen in het lichaam. Vrouwen met slaapproblemen blijken heftigere klachten te hebben dan vrouwen met een gezond slaapritme. Onder een gezond slaapritme wordt 7 a 8 uur slaap verstaan. Dat kan voor moeders met jongere kinderen best een uitdaging zijn. Wat helpt is dagelijks rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Daarnaast helpend is ook het vermijden van alcohol, te veel suiker, cafeïne of zout. En ook regelmatig bewegen bevordert je slaapritme.

Allemaal tips die het dragelijker kunnen maken voor je! Even het momentje voor jezelf pakken en de boel de boel te laten. Daarbij kan je echt wel een stuk chocolade eten, wijnen met vriendinnen of een dag minder bewegen. Het gaat om een juiste balans en je eigen gevoel. Voelen dingen niet goed, doe het vooral niet.

Wat doe jij om van je menstruatieklachten af te komen?

Lees ook: Tampon zonder touwtje
Lees ook: Anticonceptie na je zwangerschap

Show Full Content

About Author View Posts

Gastblogger

Op MamaKletst schrijven regelmatig (eenmalig) gastbloggers mee. Omdat ze graag iets willen delen. Via dit account komen de gastblogs online. Wil je ook gastbloggen voor MamaKletst? Laat het ons weten!

Previous De (foute) kersttrui
Next Eigen risico wel of niet ophogen?

Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

NEXT STORY

Close

Camping Altomincio Family Park vlakbij het Gardameer in Italië

12 september 2018
Close

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring mogelijk. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten