We herkennen allemaal wel gevoelens van nerveus zijn, je gespannen voelen of zenuwen die door je lijf gieren. Lastig, maar vaak is het goed om te weten wat het betekent en hoe je er mee om kunt gaan. Zo ook bij kinderen. Ook kinderen hebben met deze gevoelens te maken. Lees in dit artikel meer over nerveus zijn en kalmeren.

Wat is nervositeit en wanneer komt het voor?

Je zenuwachtig voelen, gespannen of nerveus zijn; het is allemaal eigenlijk een kleine, soms subtiele, vorm van angst. Als je angstig bent, is je lichaam alert. Het maakt je ervan bewust dat er iets gebeurt, aan zit te komen wat van belang is. Zo ook met zenuwen of spanning. Je lichaam geeft een seintje om aan te geven dat er iets aankomt wat spannend is. Veel mensen herkennen zenuwen of spanning aan een gespannen lijf, plots het heel warm krijgen, een trillende stem en het hart voelen kloppen door je lijf heen.

Zenuwen komen dus voor op momenten dat je lichaam alert moet zijn. Dit zijn vaak momenten waarop je moet presteren. Denk aan een belangrijke sportwedstrijd, een proefwerk of een auditie. Ook tijdens een ziekenhuisbezoek, uitslag van een tentamen of een belangrijk telefoontje is het niet gek als je lichaam een seintje van angst afgeeft. Het zijn momenten waarvan je weet dat het belangrijk is. Zenuwen zijn dus heel logisch en goed, maar kunnen wel vervelend voelen.

Moet ik mij zorgen maken als een kind nerveus is?

De meest relevante, maar ook lastige vraag. Wanneer zijn zenuwen ‘goed’ of wanneer wordt het teveel? Laten we voorop stellen dat een beetje gezonde spanning belangrijk is: je lichaam raakt in een modus van alertheid en dat is een vorm van een overlevingsstrategie. Gespannen zijn voor een spreekbeurt is dan ook niet erg. Maar wanneer zenuwen je doen blokkeren, je afspraken laten afzeggen van spanning, je niet meer het huis uit laten gaan omdat je tegen dat ene moment opziet, dan nemen de zenuwen een te grote plaats in en functioneren die gevoelens niet meer zoals ze bedoeld zijn: Je alert maken, zodat je goed kunt doen wat je moet doen.

Zoals je kunt afleiden, worden zenuwen vaak door angst of stress veroorzaakt. Wanneer je langdurig een gespannen gevoel hebt, is het belangrijk om te ontdekken waar het vandaan komt en of er wat mee moet gebeuren. Een voortdurend gevoel van stress is niet goed voor je lichaam en gezondheid.  Je kan een langdurig gespannen gevoel herkennen aan bijvoorbeeld duizelig zijn, je slap voelen, veel zweten, je niet goed kunnen concentreren en niet goed kunnen nadenken.

Wat kan ik doen voor een nerveus kind en hoe kan ik reageren?

Om je kind te helpen, zijn de volgende tips wellicht op zijn plaats:

  • Laat het kind ontspannen: Geef het iets drinken, laat het een kort filmpje zien. Is het sportief? Zorg dat er tijd is om even te rennen, te voetballen etc. mits de situatie dit toelaat
  • Relativeer: Laat het kind zien, dat het inderdaad spannend is, maar dat dat ook mag. Je mag het best spannend vinden, want een wedstrijd of een toets is toch ook niet niks?
  • Laat het kind in zijn waarde: Dit betekent; neem het serieus, altijd. Geeft het aan even niet te willen praten? Goed, dan laat je het even. Maar zorg wel dat je laat zien dat je je kind serieus neemt en niet alleen laat.
  • Laat je waardering voor het kind zien: Vertel het kind dat je van het kind houdt, trots op hem bent, ongeacht wat er gebeurt, wat hij of zij doet, of wat ze denkt op dit moment. Het kind is mooi zoals het is, prachtig, en jij mag er tijd mee doorbrengen. Hoe cool! 🙂
  • Opbouwende woorden: Zorg, zeker als je relativeert, dat je tegelijkertijd het kind ook opbouwt. Er mag spanning zijn, maar hee, jij kan dit! Jij hebt veel kwaliteiten dus ik heb vertrouwen in je. En ookal is het soms moeilijk, ook dan heb ik vertrouwen in je.
  • Bereid het kind voor: Leef je samen naar een belangrijk moment toe? Zorg dat je er over kunt praten, dat het kind weet wat hem of haar te wachten staat. Zo is het goed voorbereid en is de spanning niet om het ‘niet-weten’.
  • Zorg dat het kind goed uitgerust is: Zorg ervoor dat je kind goed kan slapen.
  • Wees dichtbij: Zorg dat je óf in de buurt bent, of bereikbaar bent vlak voor het spannende moment. Even bellen voor een toets, nabijheid vlak voor een ziekenhuisopname, allemaal kan het heel veel steun geven.

Heb je naast zenuwen, het idee dat het kind met een diepere angst te kampen heeft voor een bepaald moment? Wellicht helpen deze tips.

Laat weten welke tips jij in de praktijk gaat gebruiken! Heb jij nog tips voor ons? Laat het weten!

Show Full Content

About Author View Posts

Miriam

Hi! Ik ben Miriam, 24 jaar en afgestudeerd aan de Hbo-opleiding Pedagogiek. Naast dat ik heel erg geïnteresseerd ben in hoe kinderen en jongeren zich ontwikkelen en wat de rol van ouders en andere opvoeders is, vind ik het heel erg leuk om mee te denken met mensen over hoe zij hun leven vorm kunnen geven. Van mij zal je dan ook artikelen lezen over onder andere opvoeding- en ontwikkeling en activiteiten om te ondernemen met je kinderen!

Previous De leukste knutselboeken voor kinderen
Next Gezonde Sinterklaas hapjes en recepten

Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

NEXT STORY

Close

Officiële Nûby reporter

19 april 2015
Close

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring mogelijk. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten