Orde brengen in een zeer chaotisch leven, dat is voor mij als onlangs gediagnostiseerde ADHD’er niet de makkelijkste opgave. Met behulp van mijn agenda, een apart boekje voor mijn takenlijst en medicatie begint het al iets dragelijker te worden. Maar mijn smartwatch is misschien wel mijn grootste hulpmiddel. Door dit leuke horloge, word ik gedurende de dag op verschillende momenten herinnert aan bepaalde gebeurtenissen.

Ik vergeet alles

Al mijn hele leven, maar met name sinds ik kinderen heb, laat mijn geheugen me regelmatig in de steek. Ik vergat regelmatig afspraken, stond op het verkeerde moment bij de verkeerde afspraak. En tijdens een drukke dag kon ik ook nog regelmatig vergeten te eten. Sinds ik weet dat ik ADHD heb, krijg ik hulp van een coach, die mij de kneepjes van het maken van takenlijsten en agendabeheer eigen probeert te maken. Dit gaat gelukkig steeds beter, maar ik bleef er tegenaan lopen dat ik nog wel eens te laat de deur uit ga en hierdoor op tijd ben voor een afspraak. En me pas als mijn maag erg veel geluid maakt, besef dat ik ben vergeten te ontbijten. Hier moest ik een oplossing voor vinden.

Alarm instellen op mijn smartwatch

Ik was al in het bezit van een smartwatch, maar vergat deze regelmatig (op tijd) op te laden. Dit moest dus een terugkerende taak worden op mijn wekelijkse takenlijst. En toen dit eenmaal lukte, werd mijn volgende taak om op zondagavond voor de rest van de week alarmen in te stellen. Dit kunnen terugkerende alarmen zijn, die voor iedere week vrijwel hetzelfde zijn, maar ook afspraken die niet wekelijks terugkomen.

  • 1x per dag, 10 minuten nadat mijn wekker gegaan is, om uit bed te stappen en aan mijn ochtendroutine te beginnen
  • 3x per dag wanneer het tijd is om mijn medicatie in te nemen
  • 6x per dag wanneer het tijd is om iets te eten (3 normale maaltijden en 3 fruit/snackmomenten)
  • 10 minuten voor ik moet vertrekken naar een afspraak (die tijd is voldoende om zelf mijn spullen te pakken en de kinderen zich hun schoenen en jassen aan te laten trekken)
  • Een herinnering op een moment zonder afspraken/taken om iemand te bellen of contacten

Een alarm instellen is op iedere smartwatch dames mogelijk, zelfs op de meest goedkope varianten. Dit kan door meldingen aan te zetten vanuit je digitale agenda, of via de app die je gebruikt om de gegevens van je smartwatch af te lezen. Mijn agenda hou ik bij op papier, ik heb er daarom voor gekozen om de alarminstellingen vanuit de app te gebruiken. Hierbij staan ook labels, zodat ik precies zie waarom mijn horloge gaat trillen op dat moment.

Overprikkeling door alle meldingen

Waar ik bij het gebruik van mijn garmin smartmatch wel even aan moest wennen, was dat ik alle meldingen van mijn telefoon ook op mijn horloge kreeg. Dit is gelukkig prima in te stellen en aan te passen. Het is tijdens mijn werk in de kinderopvang namelijk helemaal niet nodig om te weten dat de tante van de achterneef van mijn buren ook op een Facebookbericht heeft gereageerd. Mijn telefoon kan ik makkelijk wegleggen, maar mijn horloge trilde in eerste instantie bij elke melding. Dus om niet overprikkelt te worden door alles wat er op mijn horloge gebeurt, heb ik alleen de meldingen van mijn alarmen, niet gedempte whatsappgesprekken en telefoonoproepen aan staan. En wat een rust geeft dat!

Motivatie om te bewegen

Natuurlijk gebruik ik mijn smartwatch met GPS functie niet alleen om mijzelf te helpen herinneren aan het innemen van mijn medicatie of het op tijd komen op afspraken. Want ik vind het ook erg leuk om op een actieve dag te kijken naar de hoeveelheid stappen die ik heb gezet. En om ‘s morgens te kijken of ik wel echt zo goed (of slecht) heb geslapen als ik dacht. Heb ik net mijn stappendoel niet bereikt? Dan motiveert het me enorm om nog even flink wat rondjes te lopen in huis of om nog even te gaan wandelen buiten. Extra bewegen maakt weer extra dopamine aan, wat je als ADHD’er helaas al snel te kort komt. Daarnaast helpt mijn smartwatch me om mijn telefoon net iets vaker aan de kant te leggen, omdat ik belangrijke telefoontjes of appjes, toch wel binnen zie komen. Wat mijn concentratie op andere taken alleen maar verbetert.

Maak jij gebruik van een smartwatch?

Show Full Content

About Author View Posts

Joyce

Hoi! Ik ben Joyce (33), schrijfster én oprichtster van MamaKletst.nl. Moeder van twee jongens, Luuk (7) en Maik (5). Samen met mijn vriend en mijn 2 kinderen woon ik in het mooie Amersfoort. Naast mijn blog werk ik op een speelleergroep en bso en volg ik een studie tot pedagogisch medewerker. Daardoor weet ik veel over het reilen en zeilen in moederland, waar ik weer goed over kan schrijven op MamaKletst!

Previous Hoe kies je de juiste bank voor je gezin?
Next Tips om snel stress te verminderen

Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

NEXT STORY

Close

Rupsje Nooitgenoeg maken van eierdozen

29 augustus 2017
Close

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring mogelijk. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten