ZONBESCHERMING – De lente is inmiddels al weer even aan de gang en het zonnetje heeft zich al een aantal keren mogen laten zien. Zodra de zon begint te schijnen, grijpen veel massaal naar de zonnebrandcrèmes. Maar is dit wel zo verstandig? En wisten jullie dat er in sommige zonnebrandcrèmes ingrediënten zitten welke je hormoonhuishouding kunnen aantasten of zelfs kankerverwekkend zijn? Via dit artikel probeer ik jullie wat meer informatie hierover te geven waarna jullie zelf een keuze kunnen uit de diverse verkrijgbare zonnebrandcrèmes. 

Het belang van zonlicht voor je gezondheid

Ons lichaam krijgt voornamelijk Vitamine D binnen uit zonlicht (de ultraviolette B-stralen) welke op de huid valt.  Vitamine D verhoogt de opname van calcium en fosfor in het lichaam en is daarom van belang voor het behoud van sterkte botten. Ook zorgt Vitamine D voor het soepel houden van de spieren en ondersteunt het het immuunsysteem en celdeling in je lichaam. Je kunt dus wel begrijpen dat het belangrijk is om voldoende Vitamine D binnen te krijgen.

De zon moet echter wel een bepaalde sterkte hebben om voldoende Vitamine D te kunnen aanmaken. In Nederland is de zonkracht in de herfst en de winter te laag om dit te kunnen realiseren. In deze periode is het dan ook raadzaam om extra supplementen te nemen. De Gezondheidsraad houd hierbij de volgende maximale dagdoseringen aan:

  • Voor kinderen t/m 1 jaar is de veilige bovengrens 15 mcg per dag;
  • Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar ligt deze grens op 20 mcg per dag;
  • Voor kinderen vanaf 11 en volwassenen ligt deze grens nog hoger namelijk op 75 mcg per dag;

Ook worden zwangere vrouwen, oudere mensen, en mensen met een getinte of donkere huid aangeraden extra Vitamine D in te nemen d.m.v. een supplement.

In de lente en zomer heeft je lichaam genoeg aan een kwartiertje zonlicht op de blote huid om voldoende Vitamine D aan te maken. Het liefst midden op de dag wanneer de zon op haar sterkst is, en zonder zonnebrandcrème.

Ben je benieuwd of jij een Vitamine D tekort hebt, zoals veel mensen in Nederland? Laat dan je bloed hierop controleren via de huisarts.

Waarom is zonbescherming belangrijk?

Wanneer je langer dan een kwartier onbeschermd in de zon zit, is het aan te raden om een zonnebrandcrème op je huid te smeren. Te veel blootstelling aan de zon kan DNA-schade in je huidcellen veroorzaken, en dat is absoluut niet wat je wil. Denk hierbij aan rimpels, pigmentvlekken, maar ook aan een verhoogd risico op huidkanker.

Een zonbescherming beschermt je huid tegen zonnestralen, maar ook tegen andere schadelijke invloeden als uitlaatgassen, sigarettenrook en andere weersomstandigheden. Op zich is het dus altijd raadzaam om een crème met factor te gebruiken, bij voorkeur SPF 30!

Lees ook: Drs Leenarts Suncare

Zonbescherming, de do's en don'ts. Zodra de zon begint te schijnen, grijpen veel massaal naar de zonnebrandcrèmes. Maar is dit wel zo verstandig? Via dit artikel probeer ik jullie wat meer informatie hierover te geven waarna jullie zelf een keuze kunnen uit de diverse verkrijgbare zonnebrandcrèmes. 

Welke ingrediënten worden er in zonnebrandcrèmes gebruikt en zijn deze schadelijk?

Zonnebrandcrèmes bestaan uit diverse ingrediënten waarbij voor sommige ingrediënten door wetenschappers waarschuwingen voor zijn afgegeven. Het kan dan ook zeker geen kwaad om je hier eens iets meer in te verdiepen. Ik zal je daar enigszins bij helpen door een aantal type ingrediënten uit te lichten.

Let wel: Het risico van onbeschermd zonnen is vele malen groter dan het risico!

UV-Filters

In UV-filters kan er onderscheid worden gemaakt tussen fysische en chemische filters:

Fysische filters trekken niet in de huid maar leggen een laagje aan op de huid welke het zonlicht weerkaatst. Meestal wordt er een combinatie gemaakt van titaniumdioxide en zinkoxide. Het nadeel van deze filters is wel dat ze een witte waas op de achterlaten. De oplossing welke hiervoor is bedacht is het verkleinen van deze mineralen tot het nano-niveau (fabrikanten zijn verplicht dit op de verpakking te vermelden!)

Chemische filters zijn zonnefilters welke door de huid worden opgenomen. Deze zonnefilters vullen zich met UVA en UVB straling. Doordat sommige chemische filters door het lichaam worden opgenomen, kunnen ze in het bloed terecht komen. Andere chemische filters kunnen als reactie op zonlicht vrije radicalen maken welke de huidcellen zouden kunnen beschadigen. Ook zijn sommige chemische filters hormoonverstoorders welke een negatieve invloed hebben kunnen hebben op de voortplantingsorganen, de vruchtbare cyclus veranderen, het aantal spermacellen verminderen, de puberteit vertragen en de schildklierfunctie veranderen. Behoorlijk wat redenen dus om chemische filters te vermijden.

Chemische filters zijn onder andere te herkennen aan de volgende namen:

  • Oxybenzone (ook wel benzophenome 3);
  • avobenzone;
  • octisalate;
  • ethylhexyl salicylate;
  • octocrylene, homosalate (ook wel homomenthyl salicylate, HMS, HS genoemd);
  • octinoxate.

Het Environmental Working Group (EWG) heeft op hun website een tabel gepresenteerd met hun bevindingen uit een onderzoek naar diverse UV-filters.

Oxybenzone (benzophenome 3) heeft van het EWG de code rood gekregen en heeft dus de zwaarste waarschuwing te pakken. Deze stof wordt in het lichaam opgenomen en doet zich in het lichaam voor als het hormoon oestrogeen. Oxybenzone kan de vruchtbaarheid van mannen en vrouwen verminderen. Ook is deze UV-filter terug te vinden in borstvoeding. Deze UV-filter vind je o.a. in de zonnebrandproducten van Vision, No-Ad en Australian Gold. Oxybenzone is trouwens niet enkel in zonnebrandcrèmes terug te vinden, maar ook in bijvoorbeeld shampoo, bodylotion, nagellak en lippenbalsems.

Vitamine A (Retinylpalmitaat)

Retinylpalmitaat wordt door sommige fabrikanten toegevoegd aan zonnebrandcrèmes omdat het een antioxidant is die de gezondheid van huid verbeterd. Echter is uit diverse onderzoeken gebleken dat wanneer Retinylpalmitaat in contact komt met UV licht, er mogelijk vrije radicalen ontstaan die genetisch veranderingen kunnen veroorzaken die het risico op huidkanker en afwijkingen in huidweefsel verhogen. Wanneer zwangere vrouwen een zonnebrandcrème met dit ingrediënt (dagelijks) smeren, is er ook een risico voor de ontwikkeling van de baby: het wordt geassocieerd met zwelling van de hersenen, ontwikkelingsstoornissen, cellulaire veranderen en orgaan toxiciteit.

Parabenen

Parabenen worden door fabrikanten toegevoegd als conserveermiddel. Parabenen kunnen echter door de huid worden opgenomen, en hebben net als het ingrediënt Oxybenzone een oestrogene werking. Er zijn zo’n 18 verschillende soorten parabenen. Meestal worden deze ook op de ingrediëntenlijst aangeduid met het woord ‘parabenen’ of ; paraben’. Parabenen zijn hormoonverstoorders welke geassocieerd worden met  onvruchtbaarheid, overgewicht, astma, allergieën en borstkanker. Parabenen zijn o.a. terug te vinden in de zonnebrandcrèmes van No-Ad en Vision.

Polyethylene Glycol (PEG)

PEG’s kun je herkennen aan de naam PEG gevolgd door een nummer, maar hebben ook andere namen als steareth-20. Bij de productie van PEG’s is het mogelijk dat er 1,4-dioxaan vrijkomt wat kankerverwekkend is. Het is nooit zeker of een ingrediënt daar mee is besmet. PEG’s zijn in een hoop zonnebrandcrèmes terug te vinden.

Phenoxyethanol

Phenoxyethanol is net als parabenen een conserveermiddel welke door fabrikanten kan worden ingezet. Het is een conserveermiddel dat kan irriteren op de huid en ogen. Ook trekt het ingrediënt je lichaam is en kan een risico vormen voor de voortplantingsorganen.  Er zijn een hoop zonnebrandcrèmes welke dit ingrediënt bevatten.

Is het mogelijk om jezelf van binnenuit te beschermen tegen de zon?

Bescherming van binnenuit is mogelijk met het supplement Astaxanthine. Astaxanthine staat bekend om het stimuleren van de natuurlijke weerstand van de huid tegen zonnebrand. Astaxanthine is een carotenoïde. De meeste carotenoïde zijn krachtige antioxidanten. Astaxanthine is een antioxidant welke gebaseerd is op algen uit de zee. Het wordt zelf door de algen aangemaakt om zich o.a. te beschermen tegen UV-straling. Astaxanthine heeft nog meer gezondheid bevorderende werkingen als het bevorderen van het cognitief functioneren, remming van ontstekingsprocessen, stimuleren en reguleren van het immuunsysteem, goed voor het reinigen van organen en het verbeteren van de doorbloeding van de haarvaten in onder meer het oog.

Lees ook: Zonnebrandcrème test

Zonbescherming, de do's en don'ts. Zodra de zon begint te schijnen, grijpen veel massaal naar de zonnebrandcrèmes. Maar is dit wel zo verstandig? Via dit artikel probeer ik jullie wat meer informatie hierover te geven waarna jullie zelf een keuze kunnen uit de diverse verkrijgbare zonnebrandcrèmes. 

Tips voor het smeren van zonnebrandcrème

  • Gebruik bij voorkeur minimaal een zonnebrandcrème met een SPF 30;
  • Wees niet te zuinig met zonnebrandcrème; gebruik voor je gezicht ongeveer een halve theelepel;
  • Smeer om de twee uur, en als je hebt gesport of in het water bent geweest vaker;
  • Een lotion beschermt beter dan een spray;
  • Vermijd de zon tussen 12 en 15 uur; blijf in de schaduw of maak gebruik van een petje en zonnebril;
  • En geniet vooral van de zon!

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een stuk wijzer bent geworden over de mogelijk schadelijke effecten van sommige zonnebrandcrèmes. Naar mijn mening is het namelijk belangrijk om bewust te zijn van wat je op je huid smeert. Mocht je na het lezen nog vragen hebben, stel ze gerust. Dan zoek ik deze voor je uit.

Zonbescherming, de do's en don'ts. Zodra de zon begint te schijnen, grijpen veel massaal naar de zonnebrandcrèmes. Maar is dit wel zo verstandig? Via dit artikel probeer ik jullie wat meer informatie hierover te geven waarna jullie zelf een keuze kunnen uit de diverse verkrijgbare zonnebrandcrèmes. 

Show Full Content

About Author View Posts

Manuela

Hoi! Mijn naam is Manuela en ik ben gastblogger op Mamakletst.nl. Ik ben 30 jaar en mama van twee zoons van 0 en 3 jaar. Ik werk 3 dagen per week en in mijn vrije tijd doe ik graag leuke dingen met mijn gezin, ontdek graag nieuwe dingen, lees graag een goed boek of ga heerlijk ontspannen in een wellness centre. Ook blog ik op mijn eigen blog www.opwegmetmama.nl

Previous Krentenbaard, wat is het en hoe kom je er vanaf?
Next Naar de kinderboerderij – Waar moet je op letten?

Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

NEXT STORY

Close

Welke rugzak kiezen tieners voor school?

10 september 2019
Close

Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om je de beste surfervaring mogelijk. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" hieronder dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten